دات نت نیوک

در صحن علنی مجلس بررسی شد؛

گزارش کامل جلسه رای اعتماد مجلس به وزیر بهداشت دولت دوازدهم

گزارش کامل جلسه رای اعتماد مجلس به وزیر بهداشت دولت دوازدهم
ارسال شده: مرداد 27, 1396
نظرات: 0

«از میان 186 نماینده که به عنوان موافق ثبت نام کرده بودند نیز خالصانه سپاسگزاری می‌کنم. با علم به مشکلات و سختی راه اما با اتحاد و عزمی راسخ در صورت کسب اعتماد نمایندگان مردم، پای در راهی می‌نهم که امیدوارم غایتش اندوخته کار نیک و ارتقای سلامت مردم باشد. بدانید که برای کسب مقام و موقعیت و هوای نفس به میدان نیامده و برای خدمت به بهترین مخلوقات خداوند آماده خدمتگزاری هستم.»

محمدقسیم عثمانی، نماینده مردم بوکان در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان بابیان اینکه من از اضافه نشدن تخت بیمارستانی گله‌مند نیستم، گفت: «شخصیت دکتر هاشمی بسیار قابل‌تقدیر است. او یکی از قوی‌ترین ستون‌ها در بدنه دولت تدبیر و امید بود و معتقدم آرای غیرسیاسی دکتر روحانی مرهون عملکرد آقای هاشمی در حوزه بهداشت و درمان بوده و وزیر بهداشت به یک شخصیت کاریزماتیک تبدیل‌شده است.»
او بابیان اینکه تعادل در پرداخت دستمزد در بدنه پزشکی کشور وجود ندارد، ادامه داد: «درست است که پزشکان نقش اول را در درمان دارند اما نباید فراموش کرد که درمان فرآیندی است که بخشی از آن را پزشک انجام می‌دهد و پرستاران و پیراپزشکان و دیگر نیروهای درمانی نیز نقش کلیدی دارند. در دولت دوازدهم باید میزان پرداختی به پزشکان نسبت به پرستاران و پیراپزشکان اصلاح شود تا موجب رضایت‌مندی بیشتر مردم شود اما این موضوع نیاز به تامین مالی دارد و در برنامه دکتر هاشمی منابعی که برای این تعادل بخشی لازم است بیان‌نشده است.»
نماینده مردم بوکان بابیان اینکه تمرکز وزارت بهداشت در دولت یازدهم به‌جای بهداشت بر درمان بوده است، گفت: «همان‌طور که از نام این وزارتخانه مشخص است اینجا وزارت بهداشت و درمان است و اولویت بهداشت در نام این وزارتخانه هم مستتر است.»
عثمانی ادامه داد: «عملکرد آقای هاشمی در بخش درمان در دولت یازدهم شاهکار بوده و ما نمره عالی به او می‌دهیم چراکه ۲۵ درصد تخت بیمارستانی در این دولت افزایش داشته است؛ اما گله ما در بخش بهداشت است چراکه میزان موفقیتی که در بخش درمان دیده می‌شود در بخش بهداشت نبوده است. در دوره چهارساله بعدی که باید تمرکز بر بهداشت به‌جای درمان باشد در برنامه‌های آقای هاشمی مشخص نشده که چگونه می‌خواهند این بخش را متحول کرده و چه منابع مالی برای این بخش در نظر گرفته‌شده است.»
او همچنین با اشاره به ظرفیت دانشگاه گفت: «در حال حاضر بسیاری از جوانان کشور ما برای ادامه تحصیل در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی به خارج از کشور می‌روند چرا ما نباید این افزایش ظرفیت را در دانشگاه‌های کشور در گروه پزشکی و پیراپزشکی ایجاد کنیم این موضوع نیز در برنامه دکتر هاشمی نیامده بود.»
نماینده مردم بوکان بابیان اینکه حوزه عمل وزارت بهداشت فرابخشی است، ادامه داد: «بیمه‌ها در اختیار وزارت بهداشت نیست و ما در چهار سال گذشته شاهد بودیم که بیمه‌ها وزارت بهداشت را در هنگام پرداخت هزینه اذیت کردند. خدمات از سوی بهداشت و درمان ارائه می‌شد اما بیمه پرداخت به‌موقع نداشت. ما نگران این ناهماهنگی بین وزارت بهداشت و وزارت تعاون هستیم و در برنامه‌های دکتر هاشمی به این موضوع اشاره نشده بود که چگونه می‌خواهند این هماهنگی و همراهی را با وزارت تعاون ایجاد کنند البته از انتظار به جد ما از وزارت رفاه و دکتر ربیعی این است که در بخش رفاه اجتماعی و بیمه این همراهی را با وزارت بهداشت داشته باشد.»
سید هادی بهادری در مخالفت با سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر پیشنهادی بهداشت برای دولت دوازدهم گفت: «انصافا صحبت کردن از قاضی‌زاده هاشمی به‌عنوان مخالف سخت است.»
نماینده مردم ارومیه ادامه داد: «باید از مجموع زحماتی که وزارت بهداشت ظرف ۴ سال دولت یازدهم در این وزارتخانه متحمل شده است تشکر کرد و انصافا یکی از شاهکارهای دولت یازدهم طرح تحول سلامت بوده است که به‌نوبه خود از تمام کسانی که در اجرای این طرح چه در دولت و چه در مجلس تلاش کرده‌اند، تشکر می‌کنم؛ اما آنچه مرا مجاب می‌کند در مخالفت با قاضی‌زاده هاشمی صحبت کنم یکی از معضلاتی است که در سطح ملی با آن مواجه هستیم. بی‌عدالتی در مجموعه نظام پزشکان و حوزه بهداشت و درمان مشاهده می‌شود. تفاوت بین حقوق پزشکان و سایر کادرهای پزشکی ازجمله پرستاران حائز اهمیت است و حتی تفاوت بین پزشکان در حوزه متعدد نیز وجود دارد. نگرانی‌های در خصوص ادامه طرح تحول سلامت وجود دارد. با توجه به اینکه مقام معظم رهبری وزارت بهداشت را مسئول می‌دانند اما بیمه‌ها وضعیت مناسبی ندارند و این سوال به وجود می‌آید که در ادامه طرح تحول سلامت منابع چگونه تامین خواهد شد؟ در برنامه پیشنهادی آقای قاضی‌زاده مطلبی درخصوص چگونگی تامین منابع مالی برای ادامه طرح دیده نمی‌شود.»
نماینده مردم ارومیه تاکید کرد که باید به موضوع بهداشت توجه شود چراکه پیشگیری بهتر از درمان است و این مسئله مستلزم توجه بیشتری از جانب این وزارتخانه است. همچنین پیگیری طرح پزشک خانواده باید به‌طور جدی‌تر در دستور کار باشد در خصوص مسائل منطقه‌ای باید به این نکته اشاره‌کنم که آذربایجان غربی با توجه به اینکه قدمت طولانی در حوزه پزشکی دارد و ۱۴۰ سال پیش مدرسه طب در آن تاسیس‌شده است، در بخش علوم پزشکی و دانشگاهی جزو ۲۰ دانشگاه اول بهداشت محسوب نمی‌شود. همچنین شاخص سلامت در آذربایجان غربی مناسب نیست و این استان، سی و یکمین استان کشور ازنظر شاخص سلامت است؛ بنابراین انتظار داریم نگاه ویژه‌ای به این منطقه محروم از سمت وزارتخانه بهداشت شاهد باشیم.
بهادری ادامه داد: «ساخت بیمارستان ۴۵۰ تختخوابی در ارومیه آغاز شد اما در ۴ سال گذشته یک آجر هم در ساختمان گذاشته نشده است و این سرمایه نباید بلاتکلیف بماند. همچنین یک تخت بیمارستان به این شهر اضافه نشده است. در استان آذربایجان غربی بیمارستان سوختگی وجود ندارد و حتی در حادثه اخیری که اتفاق افتاد، بیماران را به اصفهان منتقل کردند. چرا باید بیمار برای درمان این مسافت را طی کند؟ موقعیت خاص آذربایجان غربی که با سه کشور هم مرز است مستلزم این است که تلاش‌های مناسبی در آن انجام شود. می‌توانستیم در حوزه گردشگری سلامت مطرح باشیم اما این اتفاق نیفتاده است. مطمئنم که دکتر هاشمی با رای بالا موفق خواهد شد و برای او آرزوی توفیق دارم.»
سید مرتضی خاتمی، نماینده مردم ماه‌نشان در موافقت با برنامه پیشنهادی وزیر بهداشت و درمان بابیان اینکه وزارت بهداشت به‌عنوان متولی سلامت وظایف گسترده‌ای ازجمله نظارت، سیاست‌گذاری بر عهده دارد، گفت: «از شخصیتی صحبت می‌کنم که قرار است سکان‌دار وزارت بهداشت شود شخصیتی که ازنظر علمی سرآمد، ممتاز و صاحب‌نام در سطح بین‌المللی است و با صدها مقاله در مجامع بین‌المللی و پژوهشگر و محقق قرار است با رای بالای شما مجدد در این جایگاه قرار بگیرد.»
او اشاره به کارنامه روشن چهارساله هاشمی ادامه داد: «هاشمی با اجرای طرح تحول سلامت در کشور بار بر زمین‌مانده بزرگی را برداشت و زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی کشور بر اساس این برنامه اصلاح شد. در این چهار سال برابر یک‌چهارم کل تخت‌های موجود به تخت‌های بیمارستانی اضافه شد همچنین مراکز درمانی تجهیز شده و پرداخت از جیب مردم به میزان قابل‌توجهی کاهش یافت. آقای هاشمی بالغ‌بر ۳۰۰ سفر کاری به استان‌های مختلف داشته و به ۶۰۰ شهر و روستا سفر داشته و این تنها نشان از تحرک و فعالیت بالای او نیست بلکه این انگیزه ریشه در اعتقادات او دارد. این سفرها ضمن ایجاد شناخت میدانی و دقیق، کم‌کاری برخی از مسئولان در سرکشی به مناطق محروم را نیز جبران می‌کرد. او همچنین با حرکتی که در مناطق محروم به‌عنوان مداوای مردم محروم انجام داد فرهنگ پرداخت زکات علم را نیز نهادینه کرد.»
این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که برابر بررسی معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی ۹۵ درصد موارد برنامه‌های وزیر بهداشت منطبق و همسو با شرح وظایف سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری و برنامه ششم توسعه بوده و مورد مغایر ندارد. برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری در راس نظام سلامت تا رده‌های صف یعنی بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها و ... توجه شده است. مهم‌ترین فعالیت بهداشتی در دنیا ایجاد و تقویت نظام پیشگیری در شهرهای مختلف است که در دوره گذشته موردتوجه بوده و در برنامه آتی هم وجود دارد.
خاتمی با اشاره به شاخص‌های بین‌المللی گفت: «این شاخص‌ها شامل عدالت در سلامت، سامان‌دهی نیروی انسانی و توسعه منابع انسانی بر اساس بار بیماری، شاخص‌های دسترسی و دستیابی به خدمات سلامت و ارتقای سطح سواد سلامت، شاخص کاهش پرداخت از جیب مردم است که تمام این شاخص‌ها را در برنامه‌های دکتر هاشمی نیز می‌بینیم و این‌ها در جهت نیل به اهدافی است که در سطح دنیا موردتوجه است. همچنین در طرح تحول سلامت گام‌های مهمی برداشته‌شده و رئیس سازمان بهداشت جهانی در سفر به ایران معتقد بود ایران ازنظر نظام سلامت در مسیر درستی است و طرح تحول سلامت قابل‌عرضه به کل دنیا است. توجه به شایسته‌سالاری در برنامه هاشمی بوده و همچنان وجود دارد همچنین برنامه‌ای در جهت کاهش بزهکاری و آسیب‌های اجتماعی با عنوان ارتقای مهارت زندگی دارد که در یکی از بند‌های برنامه دکتر هاشمی آمده است همچنین توجه به تکنولوژی نوین و تشکیل نظام ارجاع و پزشک خانواده که زیرساخت‌های آن آماده‌شده نیز در برنامه دکتر هاشمی دیده می‌شود. سند ملی در ارتباط با سلامت برای ارتقا و بهبود، سلامت ارتقای خردسالان، آب‌وهوای سلامت سوانح و حوادث سلامت زندانیان از مولفه‌های مهمی است که به‌صورت دقیق در برنامه هاشمی موردتوجه بوده است.»
او با تاکید بر اینکه از چهار سال گذشته رتبه سلامت ۱۰ رتبه ارتقا یافته، ادامه داد: «بیشترین علل بیماری‌ استرس است که موثرترین راه جلوگیری آن اصلاح شیوه زندگی است که در برنامه وزیر وجود دارد اولویت بهداشت بر درمان و ایجاد سازمان فوریت‌های پیش بیمارستانی که در چهار سال گذشته موردتوجه بوده و ادامه خواهد داشت.»
احمد بیگدلی، نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی به‌عنوان موافق وزیر پیشنهادی بهداشت کابینه دولت دوازدهم با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره اهمیت حوزه سلامت گفت: «مقام معظم رهبری فرمودند ما می‌خواهیم اگر کسی در خانواده مریض دارد، جز رنج مریض داری دیگر هیچ رنجی نبیند. بااین‌حال چهار سال قبل همه نماینده‌ها شاهد بودند که اکثر مراجعات مردم در حوزه انتخابیه‌شان به مسائل بهداشت و درمان مربوط می‌شد. در آن زمان مردم به بخش دولتی در حوزه درمان اعتماد نداشتند و زمانی که به مراکز دولتی مراجعه می‌کردند درصورتی‌که توان مالی کافی نداشتند نه‌تنها پذیرش نمی‌شدند بلکه جنازه بیمار نیز به آن‌ها تحویل داده نمی‌شد. شرایط کشور در حوزه بهداشت و درمان پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای داشته است. چهار سال قبل ۵ الی ۶ میلیون نفر فاقد بیمه درمانی بودند و مردم در تهیه ۳۵۰ قلم دارو مشکل داشتند. از سوی دیگر مردم مجبور بودند ملزومات و تشکیلات بیمارستانی را از بیرون تهیه کنند. در آن زمان مشکل وزارت بهداشت و درمان بودجه نبود بلکه مسئله اصلی نبود مدیریت کارا و چشم‌اندازی قابل اندازه‌گیری برای آینده بیماران کشور بود. قاضی‌زاده هاشمی با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه سلامت مردم، برنامه خود را عملیاتی کرد و رفاه خود و خانواده‌اش را کنار گذاشت و با روحیه جهادی وارد محیط پراضطراب وزارت بهداشت شد.»
او با اشاره به اصل ۲۹ قانون اساسی ادامه داد: «آقای هاشمی خود طبق اصل ۲۹ قانون اساسی سلامت را حق همگانی می‌دانند و معتقد است انسان سالم محور توسعه پایدار بوده و به دنبال تحول اساسی در نحوه مدیریت پرجمعیت‌ترین و تخصصی‌ترین وزارتخانه دولت است. ایشان وعده دادند که بیمه همه‌گیر ایجاد کرده و نظام شبکه‌های بهداشت را ارتقاء دهند. همچنین نیروهای متخصصی برای مناطق محروم ارسال کرده و قول دادند شبکه درمانی پیر و فرسوده کشور را بازسازی کنند. ایشان وعده دادند به روستاها، مناطق محروم و دورافتاده و بیمارستان‌های دورافتاده نیز رسیدگی کنند. قاضی‌زاده هاشمی نوزدهمین چشم‌پزشک دنیا محسوب شده و ۳۵۰ مقاله بین‌المللی و ۱۰ کتاب مرجع در کارنامه خود دارد. ایشان در دوره کاری خود رتبه ایران را بین ۲۱۰ کشور به مقام نوزدهم رساندند و در حال حاضر کمبود ۳۵۰ قلم دارو به ۳۰ قلم کاهش‌یافته است. در دوره وزارت ایشان ۱۸۰۰ واحد تخصصی زایمان، ۴۳۱۸ تخت بیمارستانی در قالب طرح تحول سلامت و ۳۲ پایگاه اورژانس مورد بهره‌برداری قرارگرفته است. همچنین مسائل زیرمیزی در دوران وزارت ایشان کاهش یافت. در همین راستا از همه به‌عنوان نماینده مردم استان زنجان و پیرو خاص مردم این استان از همه نمایندگان می‌خواهم با رای حداکثری خود به قاضی‌زاده هاشمی زمینه تحول در نظام سلامت را فراهم کنیم.»
احمد علیرضابیگی نماینده تبریز،‌آذرشهر و اسکو در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان گفت: «با توجه به ارادت قلبی که به قاضی‌زاده هاشمی دارم و همکاری که باهم در زلزله ارسباران داشتیم، ایشان را تا حدود زیادی می‌شناسم. خدا را شاکرم و شاهد می‌گیرم که فقط برای دفاع از حقوق مردم در جهت انجام‌وظیفه خود به‌عنوان نماینده مجلس صحبت می‌کنم.»
او با اشاره به قانون پنجم توسعه ادامه داد:‌ «بر مبنای قانون پنجم توسعه که آقای قاضی‌زاده هاشمی هم مسئول اجرای بند «د» آن بود، باید از ایشان سوال شود چه اقداماتی انجام داده که این بند به اجرا دربیاید. در این قانون ذکرشده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است حداکثر تا پایان سال اول برنامه نظام درمانی کشور را در چهارچوب یکپارچگی بیمه پایه درمان، پزشک خانواده، نظام ارجاع، راهنماهای درمانی، اورژانس‌های پزشکی، تشکیل هیئت‌های امناء در بیمارستان‌های آموزشی و تمام‌وقت جغرافیای هیئت‌های علمی و تعرفه‌های مربوطه و کلینیک‌های ویژه و بیمه‌های تکمیلی تهیه و جهت تصویب به هیئت‌وزیران ارائه نماید. قرار بود حداکثر تا پایان سال برنامه مسائل پزشکی پیگیری و همچنین گزارشی تهیه و برای تصحیح به هیئت‌وزیران ابلاغ شود اگر این طرح بر طرح جامعه سلامت مقدم بود و زودتر اجرا می‌شد امروز شاهد ۱۲ هزار میلیارد تومان بدهی در وزارت بهداشت نبودیم. همچنین با اشاره به بند دو آیا امکان‌پذیر است که یک قاضی صبح در دادگستری قضاوت کند و بعدازظهر به‌صورت وکیل برای همان پرونده فعالیت کند. قاضی‌زاده هاشمی برای اجرای این موارد و جلوگیری از آن‌ها چه‌کارهایی انجام داده است. شرکت‌هایی مانند آواپردیس، آوا سلامت و موسسات مشابه زیر نظر جناب وزیر تشکل شده که غیردولتی است درصورتی‌که تاسیس شرکت‌های غیردولتی باید به تصویب مجلس برسد. پس چطور این شرکت‌ها به‌صورت غیرقانونی تشکیل‌شده و فعالیت می‌کند که گرداندگان آن‌ها همه مدیران وزارت بهداشت هستند. این همان حیاط‌خلوتی است که موجب فساد است. دیوان عدالت اعلام کرده این شرکت‌ها غیرقانونی است. از طرفی در چهار سال گذشته علیرغم کسری بودجه ۴۰۰ میلیارد تومان در بانک‌های مختلف مثل بانک پاسارگاد و ملت سپرده‌گذاری شده که وزارت بهداشت بهره آن را دریافت می‌کند. این هم در حیاط‌خلوت دیگری است. هیئت‌امنای واردات دارو وزارت بهداشت زمان جنگ برای واردکردن دارو و ارائه امکانات بهداشتی به سربازان تشکیل‌شده بود ادامه پیدا کردن کارهای این هیئت امناء برای چیست؟ امروز معاون دارو و غذای قاضی‌زاده هاشمی از این موضوع استفاده می‌کند و خود به‌عنوان یک واردکننده و صادرکننده دارو به‌صورت خصوصی فعالیت می‌کند. همه این مسائل با جناب وزیر در میان گذاشته‌شده و امروز ثابت‌شده است. شما باید اعلام کنید پشتیبان او چه کسانی است و باید برای این مسائل پاسخگو باشید باید اعلام کنید لنزهای آمریکایی آلکان متعلق به چه کسی است و چه کسانی از وارد کردن آن سود می‌برند. بنده خوشحال می‌شوم که اگر بگویید خبر ندارید. مسئولان دولتی نباید در بخش خصوصی ذینفع باشند این مسئله موجب بروز تعارض در حقوق شخصی و فردی با حقوق اجتماعی و مردم خواهد شد یکی از این موارد جناب قاضی‌زاده هاشمی بود؛ که بخشی از مدیران وزارت بهداشت از ذینفعان این موضوع هستند. سیاست‌های غلط با نادیده گرفتن منافع مردم موجب شده گروه خاصی سود ببرند برای همین مسائل قاضی‌زاده هاشمی باید پاسخگو باشد.»
غلامرضا تاجگردون، نماینده گچساران در مجلس در موافقت با برنامه پیشنهادی وزیر بهداشت و درمان با اشاره به روند شکل‌گیری طرح تحول سلامت گفت: «یادآوری می‌کنم که طرح تحول سلامت زاده مجلس شورای اسلامی بود. همین نمایندگان مجلس سه الی چهار سال پیش با افزایش یک درصدی ارزش‌افزوده زمینه‌ای را فراهم کردند تا این طرح توسط دولت اجرایی شود. چراکه در آن زمان مردم سهم قابل‌توجهی را صرف درمان می‌کردند و دولت بدون کمک مجلس توان اجرای طرح را نداشت. در آن دوران سهم مردم برای هزینه‌های درمان ۲۵ درصد بود که امروز به ۵ درصد رسیده است و نباید به خاطر مشکلاتی کوچک طرحی به این بزرگی و عظمت را زیر سوال ببریم. دولت محترم علی‌رغم همه کاستی‌ها ما را در راستای تحقق این مهم کمک کرد. هرچند بی‌شک این طرح دارای مشکلاتی است اما کافی است گذشته را با الآن مقایسه کنید تا شاهد تفاوت ایجادشده در شرایط باشیم. برنامه‌ای که جناب قاضی‌زاده هاشمی به مجلس ارائه دادند حتی یک درصد خطا با اسناد بالادستی ندارد و با قانون بودجه و همه اسناد بالادستی مطابقت کامل دارد و من با افتخار اعلام می‌کنم که بر اساس گزارش دیوان محاسبات هیچ‌گونه خطایی در دوران وزارت ایشان در این وزارتخانه بزرگ و پیچیده رخ نداده است.»
تاجگردون با تاکید بر اینکه بی‌شک طرح تحول سلامت دارای نقصان‌هایی است خطاب به جهانگیری معاونت اول رئیس‌جمهور و ربیعی وزیر پیشنهادی وزارت کار، ادامه داد: «زمانی که قاضی‌زاده به‌عنوان وزیر دولت دوازدهم پیشنهاد شد به نظر می‌رسید که ایشان تمایلی برای پذیرفتن این مسئولیت ندارند. ایشان در این چند سال تا دیروقت کار می‌کرده و به دنبال موضوعات بودند. گاهی اوقات در نیمه‌های شب به من که به‌عنوان یکی از اعضای کمیسیون بودجه در خدمت ایشان بودم تماس می‌گرفتند تا موضوع خاصی را مطرح کنند. برخی به رفتارهای تند هاشمی انتقاد می‌کنند. با توجه به بار سنگینی که بر دوش ایشان است چند بار تندی اشکالی ندارد؛ اما رفتار ایشان در مقابل مردم و قشر زحمتکش قابل‌ستایش است. شاید من هم از تندی رفتار ایشان ناراحت شوم اما از خشنودی و رضایت مردم شاد می‌شوم. آنچه برای ما نمایندگان مجلس باید اهمیت داشته باشد خشنودی و رضایت مردم است نه خواص. البته حواشی‌ در حوزه‌هایی همچون دارو وجود دارد اما فراموش نکنید سهم واردات دارو در این دولت بسیار کاهش یافت و هرکس که از راه می‌رسد نمی‌تواند دارو وارد کند. در حال حاضر نیز باید همه نمایندگان مجلس ممارست کنیم تا بتوانیم این کار سنگین که دولت و مجلس بر عهده گرفتند به اتمام برسانیم.»
مرتضی صفاری، نماینده قمصر در موافقت با برنامه‌های هاشمی گفت: « رضایت‌مندی از عملکرد وزارت بهداشت و آقای هاشمی به کرات شنیده شده و همه شاهد بودیم و بر کسی پوشیده نیست و در نظرسنجی‌هایی که درباره عملکرد دستگاه‌های اجرایی انجام شده بالاترین میزان رضایت‌مندی را مردم از وزارت بهداشت داشته‌اند که تحت مدیریت دکتر هاشمی بوده و با همین معیار ارزیابی است که بزرگترین دستاورد دولت یازدهم در حوزه بهداشت و سلامت و سیاست خارجی تعریف شده است و این موضوع تنها نتیجه پیگیری هاشمی در حوزه بهداشت بوده است. پیگیری طرح تحول سلامت موفق به کاهش هزینه‌های مردم در حوزه سلامت شد. در دوره چهارسال گذشته اقداماتی از جمله راه‌اندازی کلینیک ویژه در ۱۲۸ شهر، راه‌اندازی ۳۲ اورژانس هوایی در کشور، ساخت و راه‌اندازی و گسترش ۱۲۵ بخش اورژانس در بیمارستان‌های تروما و اصلی کشور، افزایش ۱۰۰۰ تخت جدید بستری و روانپزشکی، پوشش ۸۵ درصدی هزینه‌های درمان ناباروری ایجاد ۱۷ مرکز ناباروری در مناطق محروم در قالب طرح سلامت در کارنامه هاشمی بوده است.» او با اشاره به سفرهای استانی وزیر بهداشت ادامه داد: «انجام این اقدامات همراه با اخلاق مداری و تخصص بالای او شخصیت محبوبی از دکتر هاشمی در بین مردم ایجاد کرده تا جایی که در تمامی سفرهای استانی او بخشی از زمان خود را به معالجه بیماران بدون چشم‌داشت می‌پرداخت. علاوه بر تلاش‌ها و دستاوردها شخصیت علمی دکتر هاشمی ستودنی است یه گونه‌ای که حتی مخالفان او نیز نتوانستند به عنوان مخالف صحبت کنند و عمدتا به صورت موافق صحبت کردند. مروری بر برنامه ارائه شده برای چهارساله دوم در وزارت بهداشت حکایت از اشراف و تسلط هاشمی بر حوزه سلامت دارد این برنامه که بالاترین هم‌پوشانی را دارد در نوع خود کم نظیر است.»
ولی ملکی، نماینده مشکین‌شهر به‌عنوان مخالف وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه وزارت بهداشت به وزارت ویژه‌خواری و رانت‌خواری تبدیل‌شده است، گفت: «متاسفانه آقای هاشمی سعه‌صدر و تحمل مخالف را ندارد و در برابر انتقادات واکنش سریع نشان می‌دهد که امیدواریم در مقام کارگزار نظام اسلامی این رفتار را اصلاح کند. در اینکه آقای هاشمی وزیری علمی و متخصص است، شکی نیست اما لازم است مواردی را مطرح کنم چون زیبنده کارگزار اسلامی نیست. متاسفانه وزیر بهداشت نظام ارجاع را علی‌رغم مصوبه قانونی اجرایی نکرده است. نظام ارجاع برای جلوگیری از سرگردانی بیماران به تصویب رسید که وزارت بهداشت با رفتار سلیقه‌ای از اجرای آن سر باز زد و باعث تحمیل هزینه شد. تبدیل وزارت بهداشت به وزارتی با شائبه ویژه‌خواری و رانت‌خواری گوشه‌ای از مشکلات است. موارد ذکرشده تنها گوشه‌ای از مسائل و مشکلات وزارت بهداشت بود که امیدوارم آقای قاضی‌زاده‌هاشمی در صورت رای اعتماد برای رفع این مشکلات تلاش کند.»
سخنان وزیر پیشنهادی
سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت و درمان در تشریح برنامه‌های خود برای وزارت بهداشت و دفاع از آن گفت: «۴ سال پیش در چنین ایامی به رسم ادوار گذشته برنامه دولت یازدهم را به مجلس ارائه کردم. برنامه‌هایی که با تلاش و خردمندی جمعی از مسئولان و صاحب‌نظران حوزه سلامت تدوین‌شده بود امروز نیز با برنامه ۴ سال دیگر و گزارش عملکرد ۴ سال گذشته در حضور نمایندگان هستم. نمایندگانی که در دوره قبل حضور داشتند می‌دانند برنامه چهار سال گذشته چگونه بوده است.»
وزیر بهداشت ادامه داد: «برنامه‌هایی مانند طرح تحول سلامت به واسطه تلاش بسیاری از مدیران و مسئولان وزارت بهداشت و روسا و مدیران دانشگاه‌های علوم پزشکی و به پشتوانه مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهوری و نمایندگان و همچنین اعضای هیئت دولت و جامعه پزشکی حاصل شده است که بسیاری از موارد آن کم‌نظیر و قابل‌ارائه به جامعه جهانی است.»
قاضی‌زاده هاشمی گفت: «در دولت یازدهم گردوغبار کم‌توجهی از حوزه سلامت و بهداشت ربوده شد علیرغم کاستی‌های زیاد می‌توان دولت یازدهم را دولت سلامت‌محور دانست. برخی نمایندگان کارنامه قریب به ۵۰۰ هزار زن و مرد که در عرصه سلامت و حوزه بهداشت مسئولیت خطیری را انجام داده بودند را مشاهده کرد.»
به گفته او، ما در طول ۴ سال گذشته با ارتقای سلامت مردم ایران و امانت‌داری که به ما سپرده بودند صادق بودیم. با مطالعه و مشورت در برنامه پنجم با وقت‌گذاری، پاکدستی و حرفه‌ای‌گری و به دور از حرکت‌های نمایشی شاخص‌های سلامت کشور را ارتقاء دادیم. دولت یازدهم ۵۶ درصد از هزینه‌های سلامت مردم را در حال حاضر پرداخت می‌کند این درصورتی که در دولت گذشته کشور ما در این حوزه جز ۴۰ کشور آخر دنیا بود.
قاضی‌زاده هاشمی در ادامه با اشاره به برنامه پنجم توسعه گفت: «اینکه با استناد بررسی‌های بی‌طرفانه و طبق آمار مرکز آمار رسمی ایران این عدد کمتر از ۳۹ درصد شده و کاهش ۱۶ درصد آن در طول ۳ سال سابقه ندارد.»
وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت بهداشت در ادامه تشریح کرد که برای کاهش هر یک درصد از هزینه‌های سلامت ما نیازمند ۷۰۹ میلیارد تومان هزینه هستیم که دولت یازدهم با کمتر از این هزینه‌ها، این مهم را انجام داد. وزارت کار و رفاه و تعاون اجتماعی قریب به یازده میلیون نفر در پرداخت حق بیمه را تحت پوشش سلامت قرار داد و ۱۱ میلیون ایرانی بیمه شدند. بر طبق آماری که منتشرشده درآمد ۸۵ درصد آن‌ها زیر ۱ میلیون تومان است.
قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: «در طول این سه سال گذشته، ۲۴ هزار تخت بیمارستانی به بهداشت و خدمات کشور اضافه‌شده است. ما فرصت‌های بی‌نظیری را پیداکرده‌ایم و به لطف بهره‌مندی هیئت‌علمی توانستیم بسته‌های عملی و تحولاتی را ارتقاء دهیم که به لطف آن تولید علم ما جهش چشم‌گیری داشته است. اجرای برنامه آمایش سرزمین،‌توسعه آموزش عالی، رشد ۳۰ درصدی رشته‌های پزشکی، بیمه سلامت از توفیقاتی بود که در دولت یازدهم حاصل شد.»
به گفته او، بومی گزینی در کنکور سراسری با اولویت مناطق محروم باعث شد که تولید علم ما گام‌های خوبی بردارد و اکنون در منطقه رتبه یک را دارا هستیم.
وزیر بهداشت خطاب به نمایندگان گفت: «شما یادتان می‌آید که در دولت قبلی، بسیاری از مردم به درب همین مجلس می‌آمدند و تقاضای کمک‌های دارویی می‌کردند. اکنون ما در تولید داروهای کمیاب خودکفا شدیم و این اقلام از ۳۵۰ قلم به ۳۰ قلم رسیده است. تولید دارو در داخل نسبت به بازار خارجی ۶۰ درصد است. این یعنی حمایت از تولید داخلی صادرات ما نیز به دو برابر زمینه دارو افزایش پیداکرده است.»
هاشمی تاکید کرد که در حیطه آموزش و پ‍ژوهش به لطف بهره‌مندی از همکاری اعضای برجسته هیئت‌علمی تحولات چشمگیری عاید ما شد. حالا در منطقه رتبه اول تولید علم را در رشته پزشکی داریم و در استنادات علمی رتبه اول را کسب کردیم و در چهار سال گذشته ۳۰ درصد به تعداد مقالات ایرانیان اضافه‌شده است.
وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد که امروز تعداد داروهایی که کمیاب هست به کمتر از ۳۰ قلم نسبت به ۳۵۰ قلم شروع کار ما رسیده است. سهم داروهای تولید داخل از کل بازار دارویی که در سال ۹۱ حدود ۶۰ درصد بود به ۷۰ درصد رسید. این یعنی حمایت از تولید داخلی رشد داشته و در هرماه، ما دو داروی جدید وارد بازار کردیم.
قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به مشکلات در حوزه دارو ادامه داد: «متاسفم از اینکه مسئله دارو قبل از اینکه در دستگاه قضایی مطرح و رسیدگی شود در صحن مجلس مطرح می‌شود. همیشه در حوزه دارویی حرف‌وحدیث وجود داشته و هرکسی مطلبی درباره این موضوع گفته است اما اگر مشکلی است باید در دستگاه قضایی مراجعه شود. متاسفانه حاشیه‌سازی در این حوزه بسیار زیاد بوده و در دوره‌های گذشته هم همیشه چندین مسئول در حوزه دارو تغییر پیدا می‌کرد و شاهد تحقیق و تفحص‌های زیادی بودیم اما در این دولت در حوزه دارو موفقیت‌های زیادی داشتیم. در ضمن شخص خود من نیز نسبت به فساد بسیار حساس هستم بنابراین اگر کسی موردی دارد باید به دستگاه قضایی مراجعه کند.»
وزیر پیشنهادی بهداشت درباره تعارض منافع فردی و اجتماعی گفت: «اگر در بخش بهداشت و درمان از یک مهندس استفاده کنیم و در حوزه راه و ساختمان از یک پزشک مهم نیست. مهم این است که دقت کنیم فسادی اتفاقی نیافتد. هر حوزه‌ای باید در دست متخصص خود باشد. شایسته‌سالاری به این معنی است که هرکسی در جای خود باشد. خوشبختانه کسانی که در حوزه بهداشت و درمان فعالیت کردند همگی از استادان برجسته و بی‌نظیر هستند. سه نفر از وزرای گذشته آقای فاضل، ملک‌زاده و دانش جعفری در دولت‌های مختلف از برجسته‌ترین افراد علمی هستند و در اکثر مکان‌های بهداشت و درمان صادقانه مسئولیت قبول کردند.»
او در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان در خصوص سپرده‌گذاری‌های دانشگاه‌ها گفت:‌ «می‌گویند ۴۰۰ میلیارد تومان در حساب‌های دانشگاه‌ها سپرده‌گذاری شده است. ما ۶۲۵ بیمارستان داریم و این بیمارستان‌ها ۱۲۰ هزار پرسنل دارد که ردیف پرداخت ندارد و اگر حقوق یک ماه این‌ها را بخواهیم حساب کنیم می‌شود ۳۵۰ میلیارد تومان و با این حساب آیا نباید بیمارستان برای انجام امور خود و پرداخت دیون موجودی کافی داشته باشد؟»
قاضی‌زاده‌هاشمی با اشاره به موضوع هیئت امنای وزارت بهداشت گفت: هیئت‌امنا فعالیت بسیار ارزنده‌ای دارد و مصوبه مجلس هم است. همچنین شرکت‌هایی که نامبرده شد در دولت گذشته تاسیس‌شده است. دکتر تاجگردون هم به مسئله پاک بودن وزارت بهداشت اشاره کردند. هیئت امناء حیاط‌خلوت نیست و جایز نیست این امکاناتی که این هیئت‌امنا به مردم می‌دهد، تعطیل کنیم.»
وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم در توضیح برای موضوع لنز داخل چشمی که یکی از نمایندگان به آن اشاره کرده بود، گفت: «این مطلب به من برمی‌گردد. خوشبختانه حقوقی که در این دولت از دانشگاه گرفتم سه میلیون و ۷۰ هزار تومان است [اضافه بر حقوق هیات علمی] یعنی همان حقوق‌های نجومی که شما می‌گفتید و همه‌جا درباره آن صحبت کردید. خدا را شاکرم که به هیچ کار اقتصادی جز کار خود نپرداختم. نه در زمین و نه در ساخت‌وساز. از طرفی فرزندان و خواهر و برادرهایم هیچ‌کدام راه وزارت بهداشت را نمی‌دانند. فقط یکی از برادرانم به‌عنوان نماینده اسبق مجلس برای رسیدگی به کار مردم در وزارتخانه حضور پیدا می‌کند.»
قاضی‌زاده هاشمی بابیان اینکه ما در ابتدای راه هستیم، ادامه داد: «باید از تجربه گذشته استفاده و باز مهندسی جدیدی انجام شود و همان‌طور که در برنامه ششم توسعه اولویت به پیشگیری و بهداشت موردتوجه است، در برنامه‌هایمان موردتوجه قرار دهیم. به بیان دیگر پرداختن به دارو و درمان و کاهش هزینه‌های درمانی که علاوه بر سیاست‌های ملی سلامت، مطالبه مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور نیز بود موجب شد تا در میدان عمل به این بخش توجه شود. البته این توجه به معنای تعطیلی دیگر بخش‌ها نبوده است.»
او با اشاره به صحبت‌های لاریجانی درباره وزارت بهداشت گفت: «ما در حوزه بهداشت و درمان در منطقه و دنیا می‌توانیم به رتبه جهانی ایران افتخار کنیم و اقداماتی را که در این دوره انجام‌شده را با دیگر دوره‌ها مقایسه کنید. به نظر می‌رسد اقدامات زیرساختی باید با رفع اشکالات استمرار یابد و احکام برنامه ششم و حمایت مجلس به اجرا درآید. برای استمرار طرح تحول سلامت دو چالش مهم روبروی ماست. تجربه ۴ سال گذشته نشان می‌دهد ما در کارکرد تولیت با مشکلات جدی مواجه هستیم. عدم تمرکز تولیت به‌ نظام سلامت، تکثر صندوق‌های بیمه‌ای، جدا بودن شورای عالی سلامت و تعدد مراکز برنامه‌ریزی پاسخگویی در این بخش را مشکل کرده است. چنانچه درصورتی‌که مجلس و دولت همراهی لازم را با ما داشته باشند مشکل بیمه‌ها و سازمان‌های بیمه‌گر و مطالبات مراکز درمانی حل خواهد شد.»
وزیر بهداشت دولت یازدهم بابیان اینکه با درس‌آموزی از اجرای طرح تحول سلامت و نگاه به اسناد بالادستی، برنامه برای چهار سال بعدی نوشته‌شده است، گفت: «من کتمان نمی‌کنم در اجرای برنامه‌ها و انتخاب همکاران دچار اشتباه و خطا نشدم. همه انسانیم ولی خطای من از روی عمد نبوده و قصور بوده ولی تقصیر نبوده است. من از دولت و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تشکر می‌کنم چراکه آن‌ها ما را یاری کردند و باعث شدند که رنج مردم در حوزه بهداشت کاسته شود.»
او با تاکید بر برنامه ارائه‌شده، ادامه داد: «ما مصمم به تداوم و اصلاح طرح تداوم با اولویت بهداشت بر درمان هستیم. اجرای نظام ارجاع و مجموعه برنامه‌های تحول و نوآوری با قوت دنبال خواهد شد. شناسایی و جذب منابع پایدار نیز از برنامه‌های ما است. ما باور داریم که بدون ارتقای کارآیی و درون بخشی حاصلی جز هدر رفتن منابع نخواهیم داشت. از همین رو با تدوین سیاست‌های روشن جیره‌بندی هزینه‌ها را خواهیم داشت به این معنا که منابع محدود صرف هزینه‌های اساسی و مناطق محروم شود. همچنین به دنبال چابک سازی وزارت بهداشت هستیم.»
وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت در پایان گفت: «از میان 186 نماینده که به عنوان موافق ثبت نام کرده بودند نیز خالصانه سپاسگزاری می‌کنم. با علم به مشکلات و سختی راه اما با اتحاد و عزمی راسخ در صورت کسب اعتماد نمایندگان مردم، پای در راهی می‌نهم که امیدوارم غایتش اندوخته کار نیک و ارتقای سلامت مردم باشد. بدانید که برای کسب مقام و موقعیت و هوای نفس به میدان نیامده و برای خدمت به بهترین مخلوقات خداوند آماده خدمتگزاری هستم.»
خارج از مجلس
نادر قاضی‌پور که از مخالفان وزیر پیشنهادی بهداشت است اما در مجلس فرصت بیان مخالفتش را نداشت، در مصاحبه‌ای با تسنیم اعلام کرد که وزیر بهداشت لیست اموال خود را به مجلس ارائه نکرده است.
نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه پیش از معرفی اعضای کابینه دوازدهم به مجلس، آقای روحانی باید لیست اموال و دارایی‌های وزرا را به مجلس و قوه قضائیه ارائه می‌کرد، گفت: «در دولت یازدهم دو وزیر لیست اموال و دارایی‌های خود را به مجلس و قوه قضائیه ارائه نکردند. آقایان قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت و عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی طبق قانون مکلف بودند که لیست اموال و دارایی‌های خود را اعلام کنند که این اتفاق رخ نداد.»
نماینده مردم ارومیه در مجلس ادامه داد:«تاکنون هم خبری از اعلام لیست اموال و دارایی‌های وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم به وکلای ملت داده نشده است.»
احمد توکلی، رئیس هیئت‌مدیره سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت در نامه‌ای به نمایندگان مجلس شورای اسلامی نوشت، به کسانی که گرفتار تعارض منافع هستند رای ندهند و مصداق بارز آن را وزیر بهداشت نامید.
در نامه احمد توکلی رئیس هیئت‌مدیره سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت به نمایندگان مجلس دهم شورای اسلامی آمده است:
«امروز بی‌تردید، فساد خطیرترین دشمن دین و دنیای مردم، اسلام و ایران است. فساد سیستمی و شبکه‌ای است. سیستمی نه به این معنا که فساد بر همه سیستم چیره شده باشد ــ که در آن صورت این نامه‌نگاری نیز بی‌وجه بود ــ بلکه به این معنا که دستگاه‌های نظارتی و تعقیب‌کننده مفسدان، خود به درجاتی آلوده می‌شوند، در این حال، سیستم به‌طور خودکار، برخلاف حالت سلامت، از خود دفاع نمی‌کند. این فساد، شبکه‌ای است زیرا حلقه‌های قدرت و ثروت به‌هم پیوسته‌اند و در برابر مبارزان با فساد مقاومت برمی‌انگیزند، در این وضعیت راه‌های معمولی کارگر نیست و چاره‌جویی پرحوصله می‌خواهد، حوصله تحمل جولان رسانه‌ها و نهادهای مردمی آزاد و حوصله اثربخشی تدبیرهای محدودکننده فسادخیزی ساختارها و مقررات و قوانین و حوصله بازسازی و اثرگذاری فرهنگ دینی، در کنار این‌همه، مجازات سخت مفسدان امری حیاتی است چراکه اینان مدافعان ساختارها و مقررات و قوانین فسادساز، مروجان فرهنگ خودپرستی و بی‌مسئولیتی نسبت به جامعه و متخصص اسیر کردن رسانه‌های آزادند؛ به تطمیع و اگر نشد، به تهدید. بحث زیربنا و روبنا اینجا زائد است زیرورو در هم تاثیر و تاثر متقابل دارند.
یکی از مهم‌ترین عوامل فساد برانگیز که امروزه کشورهای موفق در حفظ پاکی دیوانسالاری خود، برای جلوگیری از ایجاد فساد انجام می‌دهند پرهیز از وضعیت تعارض منافع است. آمریکا مدیریت این پدیده مخرب را در 1960 و کره جنوبی در دهه 90 میلادی آغاز کردند. تعارض منافع به وضعیتی گفته می‌شود که ظرفیت بالقوه نقض بی‌طرفی در تصمیم‌گیری یا اقدام مسئول وجود داشته باشد به این دلیل که تضادی بین منافع آن فرد و منافع عمومی مربوط وجود دارد، وضعیتی که این خطر را ایجاد می‌کند که انگیزه یا اقدام آن فرد به فساد کشیده شود، به‌عبارت‌دیگر، تعارض منافع به موقعیتی گفته می‌شود که مقام و مسئول تصمیم گیر بر سر دوراهی انتخاب بین منافع عمومی و منافع خصوصی قرار می‌گیرد. این دوراهی ازآن‌جهت پیدا می‌شود که اختیار تصمیم‌گیری در حوزه‌ای به مسئولی سپرده می‌شود که خود وی در همان حوزه منفعت دارد. این تعارض معمولاً با ترجیح یافتن منافع خصوصی، منشا فساد می‌شود. قالب‌ها و اشکال بروز فساد متعدد است: تبارگرایی، رفیق‌بازی، حمایت ویژه و ویژه خواری
که ریشه همه آن‌ها جانب خدا و مردم را وانهادن است، همین تمایلات است که در تعارض منافع، صاحب‌منصب یا کارمند را به نادیده گرفتن منافع عمومی می‌کشاند.
این برادرانی که برای قبول مسئولیت وزارت داوطلب شده‌اند، سلمان و ابوذر نیستند و اگر بر سر این دوراهی قرار گیرند به ترجیح منافع خویش مبتلا می‌گردند. اینان به دلیل منافعی که در حوزه مسئولیت خویش دارند تصمیماتشان اریب دارد. مصداق این ابیات مثنوی‌اند که فرمود: چون غرض آمد هنر پوشیده شد/ صد حجاب از دل به‌سوی دیده شد/ چون دهد قاضی به دل رشوت قرار/ کی شناسد ظالم از مظلوم زار/ بلکه آن ظالم که نفس است اندرون/ خصم هر مظلوم باشد از جنون.
یک مصداق بارز تعارض منافع، وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی است که خود، معاون و مدیرکلش در موقعیت تعارض منافع قرار داشته‌اند، وزیری که در حوزه مسئولیتش کسب‌وکاری با صدها میلیارد درآمد دارد و معاون و مدیرکل دارو به همین درد مبتلا شده‌اند و صدها میلیارد از یارانه دارو را به نفع خود یا گروه‌های خاص صرف کردند، منابعی که با فروش 8000 میلیارد تومان اوراق قرضه تامین‌شده بود، چراکه پای در شرکت‌های خصوصی داشته‌اند و دستشان فرمان هدایت بخش داروی کشور را محکم گرفته است. جناب وزیر که قریب ده ماه پیش مسئولان اطلاعاتی وی را از این فسادها باخبر ساختند وی را کنار نگذاشت و اخیراً هم دیده‌بان شفافیت و عدالت با اسناد متقن به همین نتیجه رسید و در سه جلسه حضوری مطالب را ارائه کرد، بااینکه وزیر اجمالاً به تغییر رسیده بود، متاسفانه چند روز بعد در سخنرانی خویش گفت معاون دارو شخصیتی است که هر کس وزیر شود به وجود او نیاز دارد!
البته با اعلام‌جرم دیده‌بان شفافیت و عدالت که دادستان محترم تهران دستور رسیدگی به آن را صادر کرده است، ان‌شاءالله حقایق تثبیت می‌شود و مفسدان مجازات می‌گردند که دیگر پشیمانی بی‌فایده است.
نمایندگان محترم!
اگر امروز به داده‌های علم و دین بی‌توجهی شود و رفاقت‌ها یا تعلقات دیگر منشا رای شود، فردا در پیشگاه عدل الهی پاسخگو نخواهید بود.
با احترام
احمد توکلی
رئیس هیئت‌مدیره سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت»
ثمر فاطمی

Print
This is trial version.
کلمات کلیدی:
رتبه بندی این مطلب:
4.0

نوشتن یک نظر

نام:
ایمیل:
نظر:
افزودن نظر

نام شما
ایمیل شما
عنوان
پیام خود را وارد کنید ...
x
kusadasi escort
huluhub.com