دات نت نیوک

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی واحد بجنورد خبر داد:

برگزاری آزمون مهارت‌های بالینی

برگزاری آزمون مهارت‌های بالینی
ارسال شده: آذر 11, 1396
نظرات: 0

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی واحد بجنورد از برگزاری آزمون مهارت‌های بالینی (OSCE)  از دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد واحد بجنورد خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری، اکبر علی بابایی اظهار داشت: به‌منظور ارزیابی توانمندی و صلاحیت بالینی دانشجویان و فراگیران گروه‌های پزشکی و پیراپزشکی برگزاری یک آزمون بالینی ساختارمند عینی که قادر باشد به نحو مطلوب و عینی سطح مهارت‌های بالینی فراگیران را تعیین کند مورد توجه و استفاده نظام‌های آموزشی معتبر واقع‌شده است.

وی خاطرنشان کرد: این آزمون برای نخستین بار در مرکز مهارت‌های بالینی دانشکده پرستاری و مامایی (Skill lab) و با حضور سوپروایزر آزمون، اعضای کمیته اجرایی و اعضای هیات علمی گروه پرستاری به‌عنوان ارزیاب برای دانشجویان ترم 6 رشته پرستاری برگزار شد و دانشجویان پیش عرصه رشته پرستاری این واحد دانشگاهی برای ورود به دوره کارورزی در عرصه، در آزمون OSCE با یکدیگر به رقابت پرداختند.

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی واحد بجنورد اظهار کرد: به دلیل حساسیت و اهمیت شغل پرستاری و کیفیت خدمات بهداشتی و مراقبتی که توسط دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این رشته به جامعه ارائه خواهد شد، ارزشیابی و اطمینان از سطح مطلوب مهارت‌های بهداشتی و درمانی آنان در مواجهه با بیماران و مددجویان ضروری است. برگزاری آزمون و ارزشیابی به روش OSCE که با شرایط کاملاً استاندارد و تا حد امکان مشابه با شرایط فعالیت در بخش را مهیا کند می‌تواند میزان آمادگی فراگیران را پیش از مواجهه با بیماران ارزیابی کند.

وی افزود: این آزمون دارای روایی و پایایی بسیار خوبی برای سنجش مهارت‌های بالینی در مقایسه با سایر آزمون‌های بالینی است.

بابایی با تشریح نوع برگزاری آزمون OSCE گفت: در این روش، آزمون دهندگان با حضور استادان خود در 14 ایستگاه مجزا شامل ایستگاه‌های پرستاری داخلی جراحی، پرستاری کودکان، پرستاری بهداشت روان، پرستاری بهداشت جامعه و اصول و مهارت‌های عملی پرستاری، مهارت‌های خود را به نمایش گذاشتند که مدت‌زمان اختصاص داده‌شده برای هر ایستگاه 10 دقیقه بوده و تمام داوطلبان با یک ترتیب مشخص و بر اساس یک برنامه یکسان و از پیش تعیین‌شده، از یک ایستگاه به ایستگاه دیگر حرکت می‌کنند و در هر ایستگاه یک سناریوی بالینی خاص ارائه می‌شود.

عضو هیات علمی واحد بجنورد با اشاره به ابزارهای سنجش و ارزشیابی دانشجویان اظهار کرد: ابزارهای مختلفی در ایستگاه‌های ارزیابی مورداستفاده قرار می‌گیرد که می‌توان به بیمار نما یا بیمار استانداردشده، تفسیر داده‌ها ( تفسیر نوار قلب، تفسیر آزمایش‌ها، تفسیر گرافی‌ها و.....)، سناریوهای بالینی، مانکن و.... اشاره کرد.

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی واحد بجنورد افزود: از ویژگی‌های مهم این آزمون این است که همه آزمون‌شوندگان یک فعالیت مشابه را در هر ایستگاه انجام می‌دهند و با استفاده از سیستم نمره دهی استاندارد، رتبه‌بندی می‌شوند.

عضو هیات علمی گروه پرستاری واحد بجنورد درباره کسب نمره لازم برای ورود به دوره‌های مختلف آموزشی در رشته پرستاری خاطرنشان کرد: درصورتی‌که دانشجویان نتوانند آزمون را با موفقیت بگذرانند باید پس از یک دوره تمرین، مجدداً در آزمون شرکت کرده تا صلاحیت بالینی آن‌ها مورد تائید قرار گیرد و مجوز ورود به دوره آموزشی بعدی را کسب کنند.

منبع : آنا

Print
This is trial version.
کلمات کلیدی:
رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

نوشتن یک نظر

نام:
ایمیل:
نظر:
افزودن نظر

نام شما
ایمیل شما
عنوان
پیام خود را وارد کنید ...
x
kusadasi escort
huluhub.com