hacklink
دات نت نیوک

واکنش نظام پرستاری تهران نسبت به سخنان اخیر وزیر بهداشت؛

لطفاً واژه پرستاری در نظام های سلامتِ پیشرو را دوباره جستجو کنید

لطفاً واژه پرستاری در نظام های سلامتِ پیشرو را دوباره جستجو کنید
ارسال شده: مهر 29, 1398
نظرات: 0

در پی سخنان اخیر دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر عدم ضرورت تربیت دکترای پرستاری و احیای مجدد دبیرستان‌های بهیاری هیئت مدیره نظام پرستاری تهران نسبت به آن واکنش نشان دادند و بیانیه ای را منتشر کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری، متن کامل بیانیه نظام پرستاری تهران به شرح ذیل است:

بسمه تعالی

مقام عالی وزارت؛ لطفاً واژه پرستاری در نظام های سلامتِ پیشرو را دوباره جستجو کنید!

سخنان وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید در دانشگاه تهران با نقد و کنایه به نظام مراقبت پرستاری پوشش رسانه ای یافت. اینکه چرا از میان صحبت های ایشان صرفاً بخش مربوط به پرستاری در صدا و سیما انعکاس یافت، البته که محل مداقّه و تأمل است، اما به هر روی تیرِ صحبت از چله کمان رها و سبب تأثر و تأسف جامعه علمی پرستاری شده است.

فارغ از نیت خوانی چرایی بیان این مطالب که با ادبیاتی نازل مطرح گردید، آنچه واجد اهمیت است، محتملاً منتج از  تمایز و افتراق گذاری نظام درمان با نظام مراقبت و البته ناآشنایی با کارکرد مدارج و مدارک علمی در حوزه علم مراقبت و پرستاری است. در سخنان چند دقیقه ای پخش شده در فضای مجازی وزیر محترم، نکاتی برجسته تر عنوان گردید:

اول آنکه به تعبیر وزیر محترم واجدین مدرک دکتری تخصصی (PhD) پرستاری به دور از بالین بوده و از وضعیت موجود مراقبت بالینی بی خبر!! و دوم آنکه به زعم ایشان تعطیلی آموزشگاه های بهیاری اقدامی ناصواب! بوده که به مراقبت پرستاری آسیب رسانده است.

هر دو گزاره فوق اگر مطلقاً نادرست فرض نشود، لیکن قطعاً تام و تمام صحیح نبوده و نیست. سالیانی متمادی است که حرفه پرستاری در دنیا و ایران از چنان بنیاد علمی و عملی مستحکمی برخوردار است که سازمان جهانی بهداشت سال ۲۰۲۰ را سال پرستاری در دنیا معرفی نموده است و این مهم میسر نشده مگر با فعالیت های علمی پرستاران که عمدتاً از طریق آموزش و پژوهش های تأثیرگذار بالاخص در قالب تحصیلات تکمیلی صورت گرفته است. مراقبت های علمی مؤثر و کارآمد زمانی میسر خواهد شد که معلمان و محققان برجسته پرستاری در به روزآمد کردن علم پرستاری اهتمام نمایند. با گذشتِ ۱۵۰ سال از ارائه خدمات علمی پرستاری در دنیا و قریب به ۱۰۰ سال در ایران، نگاه واپس گرایانه و روبه عقب به این حرفه جز خُسران و ایجاد فضایی پر تنش هیچ عایدی دیگری به همراه نخواهد داشت.

وزیر محترم در بخشی از فرمایشات خود-هرچند کوتاه- به فلسفه ذاتی تربیت PhD اشاره کردند، لیکن نتیجه گیری نهایی ایشان توأم با قیاس مع الفارقی بود که بیشتر به سهو لسان یا احیاناً مطایبه قرابت بیشتری داشت تا یک استنتاج منطقی و علمی!

گرچه بیان چنین اظهاراتی مسبوق به سابقه بوده و هر از چند صباحی در لفافه ای جدید توسط اسلاف ایشان نیز به انحاء مختلف و در قالب های متفاوتی نظیر تربیت پرستار بیمارستانی یا تصویب اعجاب انگیز رشته خودساخته کارشناسی مراقبت سلامتی عنوان شده است، اما بیان آن از زبان وزیری که خود واجد مدرک PhD است، حیرت آورتر بود.

جناب آقای وزیر؛

معضل جاری نظام سلامت بالاخص در حوزه مراقبت پرستاری از تربیت PhD پرستاری و یا تعطیلی آموزشگاه های بهیاری نشأت نمی گیرد، بلکه اگر تعصبات بلاوجه و منفعت گرایی حرفه خاصی مد نظر نباشد و در صورتیکه به عموم بازیگران عرصه سلام کشور در سیاستگذاری های کلان سلامت اقبالی جدی صورت پذیرد، نه تنها وضعیت نظام مراقبت که وضعیت کلیت نظام سلامت در یک بازه زمانی منطقی اصلاح خواهد شد. اگر با نگاهی جامع گرایانه بپذیرید که عرصه کلان نظام سلامت تنها به حرفه پزشکی ونظام درمان محدود و خلاصه نمی شود و کلیه ارکان تیم سلامت در حصول به ارتقاء کیفیت ارائه خدمت سلامت نقش محوری دارند و به تخصص های هر یک از رشته های علمی حوزه سلامت در جایگاه خود احترام گذاشته شود، بلاشک همه این بازیگران توانمند بیش از پیش خود را در ارتقاء وضعیت موجود متعهد و مسئول می دانند.

جناب وزیر!

مشکل حال حاضر پرستاری بازگشایی دوباره آموزشگاه های بهیاری نبوده و نیست. بدیهی است که هیچ فرد منصفی منکر ارزشمندی خدمات صادقانه بهیاران محترم چه در گذشته و چه در زمان حال نیست، اما ایجاد رِفُرم، قاعده ای اساسی در بازتعریف هر نظام سلامتی محسوب می شود چه آنکه تخصصی نگاه کردن به پدیده علم مراقبت نیز دیرزمانی است که به یک اصل بدیهی و غیر قابل انکار تبدیل شده است که اگر جز این بود وجود بیش از ۱۹۲ دانشکده پرستاری و مامائی محلی از اِعراب نداشت. هر زمان که فنّ نسخه خوانی در داروخانه ها جایگزین علم و مهارت دکتری حرفه ای داروسازی شد، می توان باب صحبت در خصوص بازگشایی مجدد آموزشگاه های بهیاری را گشود. دیپلم بهیاری با توجه به نیاز مقطعی کشور در ادوار گذشته با هدف فنّ آموزی به افراد تعریف شد، حال آنکه پرستاری آکادمیک دارای مبانی نظری علمی است که تؤمان با مهارت و هنر مراقبت قصد دارد باکیفیت ترین خدمات مراقبتی را به مددجویان ارائه نماید. اگر نیت خیر است و هدف ارتقاء ارائه خدمات، فرصتی فراهم کنید تا بهیاران محترم فرصتی جهت ادامه تحصیل صرفاً در مقطع کارشناسی پرستاری بیابند نه آنکه سهمیه ورودی بهیاران به رشته پرستاری در کنکور محدود شود. جهت مزید اطلاع واجدین دیپلم بهیاری به مانند دیپلم تجربی، انسانی و ریاضی می توانند در کنکور شرکت کرده و تمامی رشته ها از جمله پزشکی یا حقوق و روانشناسی و حتی مهندسی را حسب توانمندی خود انتخاب کنند. لذا هیچ ضمانتی وجود نخواهد داشت که دیپلم بهیاری وارد رشته پرستاری شود. از همین روست که بازگشایی مدارس بهیاری الزاماً و لابُد گرهی از کمبود القائی! ( و نه واقعی) پرستاری را نخواهد گشود.

هرم ارائه خدمات تخصصی مراقبت در نظام های سلامت توسعه یافته از کارشناسی پرستاری آغاز شده و به PhD و یا DNP ( با دو هدف مجزا) ختم می شود. البته که در همین نظام سلامت افرادی تحت عنوان (ND: Nursing Assistance) و یا (CAN: Certified Nurse Aids) حضور دارند که صرفاً با آموزش هایی مختصر و ابتدایی خدمات مراقبتی کاملاً اولیه ( Primary care) را با نظارت کارشناسان پرستاری بالینی (CRN) انجام می دهند که البته این خدمات کاملاً غیر تخصصی بوده و نمی توانند و نباید جایگزین خدمات تخصصی پرستاری شوند. موارد پیش گفته از بدیهیاتی است که با یک جستجوی ساده قابل دستیابی است و علی القاعده وزیر و مشاوران و معاونان محترم ایشان نباید از آن بی اطلاع باشند که اگر جز این باشد وااَسفا به حال نظام سلامت کشور!

وزیر محترم!

در سخنان خود اظهار نمودید که دکترای پرستاری بایستی در ارائه خدمات بالینی حضور داشته باشند. اگر دردمندانه و دغدغه مند سخن گفته باشید- که حتماً این گونه است- توجه به موارد زیر نیز خالی از لطف نخواهد بود:

الف) تعداد دانش آموختگان PhD پرستاری در ایران کمتر از نیم درصد از تعداد کل پرستاران کشور است. تردید نداشته باشید که همه دارندگان مدرک دکترای پرستاری واجد تجربه بالینی هستند و چه بسا تعداد کثیری از ایشان نیز کماکان در مراکز درمانی به ارائه مراقبت های مستقیم بالینی می پردازند، اما سئوال اینجاست که آیا در ساختار نظام سلامت و مراکز درمانی ذیل آن که اکنون سکان آن در اختیار شماست، شرح وظیفه و ردیف اختصاصی تعریف شده است؟ اگر احیاناً مطلع نیستید، اکنون مطلع شوید که مراکز درمانی دکترای پرستاری را صرفاً با مدرک کارشناسی پرستاری بکارگیری می کنند و طبعاً حق الزحمه ایشان نیز به همین ترتیب محاسبه و پرداخت می شود. منصفانه قضاوت کنید آیا در رشته پزشکی نیز این گونه عمل می شود؟!

پرستاران هم ذات بشری دارند و نه فرشته سفید پوش! هستند و نه قدیس! آنها نیز به مانند هر انسان دیگری صرفاً انسان هستند و تا زمانی که از عهده برآورده کردن نیازهای مادی خود و خانواده شان در پله اول – طبق هرم نیازها- بر نیایند، راه یابی به قلّه هرم اگر غیر ممکن نباشد بی تردید بسیار دشوار خواهد بود. چه انتظاری از یک دکتر پرستاری دارید که پس از حداقل ۱۲ سال علم آموزی دانشگاهی پس از ورود به “نظام درمان” نه قدر می بیند و نه جایگاه متناسب با عملی سازی توانمندی علمی فراگرفته خود دارد. شاید وقت آن باشد که واژه “پرستاری” و”مدارج و مدارک علمی پرستاری” را دوباره در سایر کشورهای واجد نظام سلامت توسعه یافته جستجو فرمایید!

ب) اگر خواسته شما ارتقاء کیفیت مراقبت پرستاری است، مستحضر باشید که بیش از سه دهه است که در نظام های سلامت پیشرو به منظور کاهش فاصله میان تئوری و بالین، مدرک دکتر پرستاری بالینی (DNP) تعریف و اجرا می شود که به لحاظ ماهوی و عملکردی متفاوت از PhD پرستاری بوده و دانش آموختگان آن مؤظف به ترجمان شواهد مستند پژوهشی در عرصه بالین هستند و تئوری های نوین مراقبتی را به کنار بالین بیمار سوق داده و به ارائه خدمات بسیار تخصصی و کاملاً مبتنی بر شواهد علمی  به روز می پردازند.

جهت مزید اطلاع با همین هدف متعالی سالیانی است که کوریکولوم تدوین شده DNP در ایران شوربختانه در شورای گسترش وزارتخانه تحت امر شما بدون هیچ توجیه اقناع کننده ای، بایگانی شده است.

عزم خود را جزم کنید و طی یک ماه آینده، دبیرخانه علوم پایه و هیئت بورد پرستاری را مکلف کنید که پس از بازبینی مجدد این دوره، در آغاز حداقل در سه دانشکده بصورت پایلوت اجرا شود و البته در کنار آن تا زمان فارغ التحصیلی ایشان سازوکاری تدبیر کنید که زیر ساخت مقتضی در مراکز درمانی جهت ورود ایشان به به عرصه بالین مهیا گردد. با کمال احترام در این فقره مجدّانه اراده کنید و بر اعتقاد خود راسخ باشید.

ج) کراراً عنوان می شود که با کمبود نیروی پرستاری در بیمارستان ها مواجه هستیم. حق با شماست! لیکن مستحضر باشید که در حال حاضر قریب به ده هزار کارشناس پرستاری بیکار و آماده به کار وجود دارد. پس به فوریت تمهیدی تدبیر کنید که طی شش ماه آتی دستکم۵۰ درصد از ایشان فرصت اشتغال پیدا کنند و البته جسارتاً ارائه خدمات با کیفیت و سلامت مددجویان را با کمبود اعتبار و بودجه گره نزنید و خدای ناکرده در مقام توجیه بر نیایید چه آنکه تردید نداشته باشید که اگر جهت طرح(ناموفق)تحول سلامت کماکان بودجه و اعتبار مهیا است، جهت بکارگیری پرستاران نیز بودجه لازم تأمین خواهد شد. به تجربه خود در سازمان برنامه و بودجه اتکا فرمایید، راهکار آن را خواهید یافت.

مقام عالی وزارت!

حرفه پرستاری متشکل از مجموعه افرادی در سطوح مختلف علمی و تخصصی است که علاوه بر خبرگان و پیشکسوتان با تجربه، خلاق و توانمند، واجد نهادهای علمی و صنفی متکثری نظیر معاونت پرستاری، هیئت بورد پرستاری، سازمان نظام پرستاری و انجمن های متعدد علمی است که بلاشک خردمندانه توانایی ارائه مشاوره و حضور کارآمد در عرصه های سیاستگذاری، تصمیم سازی و تصمیم گیری را دارا هستند.

از این ظرفیت بالقوه بهره جویید تا در اظهارات و استدلات آتی خود به لاستیک تراکتور، پراید و پژو متوسل نشوید.

والسلام علی من التبع الهدی

هیئت مدیره نظام پرستاری تهران بزرگ

 

Print
This is trial version.
کلمات کلیدی:
رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

نوشتن یک نظر

نام:
ایمیل:
نظر:
افزودن نظر

نام شما
ایمیل شما
عنوان
پیام خود را وارد کنید ...
x
kusadasi escort
huluhub.com
ankara escort pendik escort
sirinevler escort beylikduzu escort atakoy escort sisli escort atakoy escort sisli escort sirinevler escort beylikduzu escort beylikduzu escort
fotos de mulher peladona xxx mon and son donne con culi belli fare sesso con un amica mujeres desnudas en el baño
rolex replica
antalya escort ankara escort
saf bor bulaşık deterjanı kekreyemiş tozu prox hap eco slim micro touch solo mavi serum mumiyo macunu şahmerdan gold keto tabs esila fantastik dörtlü yaz çayı orviax kaçkar ayısı balı macunu